نرمین داودی؛ حسن حیدری
چکیده
عادات عمیق و نقش آن در رفتار مخالف چرخهای مارکآپ قبلا مطالعه شده است، اما قدرت اثر آن بر پایه نوع و میزان چسبندگی قیمت با ورود عادات عمیق به منحنی فیلیپس، ممکن است نتایج مطالعات قبلی به دست آمده را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل در این مطالعه با استخراج منحنی فیلیپس نئوکینزی تلفیقی با الگوی کریستیانو و همکاران (2005) به عنوان ...
بیشتر
عادات عمیق و نقش آن در رفتار مخالف چرخهای مارکآپ قبلا مطالعه شده است، اما قدرت اثر آن بر پایه نوع و میزان چسبندگی قیمت با ورود عادات عمیق به منحنی فیلیپس، ممکن است نتایج مطالعات قبلی به دست آمده را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل در این مطالعه با استخراج منحنی فیلیپس نئوکینزی تلفیقی با الگوی کریستیانو و همکاران (2005) به عنوان یکی از الگوهای جدید قیمتگذاری، تحت عادات عمیق مصرفی و ماندگاری عادات به بررسی اثر همزمان چسبندگی قیمت و عادات عمیق در انتقال شوک پولی و مالی با طراحی یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی با رویکرد تغییر رژیمی (MS-DSGE)، متناسب با اقتصاد ایران پرداخته شده است. نتیجه حاصل از برآورد مدل طراحی شده و توابع عکسالعمل آنی متغیرها، کاهش یک دورهای مارکآپ به دلیل وجود عادات عمیق و سپس افزایش مارکآپ و تورم پس از یک دوره به دلیل نقش قویتر چسبندگی قیمت در هر دو رژیم است. همچنین وجود عادات عمیق مصرفی نتوانسته اثر منفی ثروت ناشی از شوک مخارج دولت را جبران میکند و در مقایسه با قدرت تورم انتظاری ضعیف بوده و در نهایت، تورم افزایش مییابد. در مجموع از نتایج این مطالعه مشخص میشود که عادات عمیق نمیتواند همزمان با حضور چسبندگی قیمت در مکانیزم انتقال شوکهای پولی و مالی عامل غالب و برنده باشد؛ با این وجود، طبق توابع واکنش آنی به دست آمده، میتواند دلیل محکمی برای تاخیر یک دورهای در افزایش تورم ناشی از اعمال شوکها باشد.